Monday 6 June 2016

Suatu Sore di Awal Ramadan

Duduk menyendiri
Di dalam kotak kamar
Memandang ke langit sore
Biru ke jingga warnanya
Indahnya alam ciptaan tuhan
Apakah nikmat Allah yang aku hendak didustakan
Tiada....

Bertemu lagi dengan bulan kareem
Ahlan wasahlan alaika
Membuat aku muhasabah
Sedar akan pantas masa berlalu
Amalanku masih seperti dahulu
Bagaimana aku mohon doa restu
Daripadamu
Ya Ilahi...

Ingin aku sematkan di dada
Ingin aku bertekad
Supaya anggota badan mudah dan ringan
Mengikut apa yang disemat 
Dalam azam Ramadan
Mengganda-ganda amalan mulia
Di waktu siang dan malam...

Berpuasa hanya untuk mendapat pahala
Solat wajib, sunat dan berjamaah
Tadarus quran dan tadabbur
Dengar catat ilmu ustaz dan da'i
Semuanya untuk mencari keberkatannya
Tahajud di malam hari 
Mencari-cari di mana malam lailatul qadar
Bermula usaha di awalan bukan hanya di akhiran
Selalu mengangkat tangan meminta rahmat Allah
Menginsafi saudara yang tidak bernasib baik
Terus mengurus nafsu yang meluap
Dalam membentuk madrasah Ramadan...

Semoga daku
Isteriku, keluargaku, rakan-rakanku 
Dan semua umat Islam di serata dunia
Diberi hidayah dan inayah Allah
Untuk melunaskan amalan
Untuk menitis air mata keinsafan
Yang selama ini selalu tertangguh
Dan moga-moga terus istaqamah
Di antara dua Ramadan.

p/s: Moga puisi ini menjadi penguat semangat untuk kita melalui madrasah Ramadan dengan jayanya dan mendapat keberkatan daripada Ilahi. 

Benhashim
1 Ramadan 1437H
6 Jun 2016








No comments:

Post a Comment